Seilbestemmelser

1. Regler

Regattaen vil være underlagt Kappseilingsreglene slik disse er definert  i ISAF Kappseilingsregler samt appendiks E til samme.
IOM-klasseregler samt HMS 2013(Heat Management System) gjelder..

Ved konflikt mellom språkene vil den engelske teksten ha fortrinn.
Disse seilasinstruksjoner må leses i sammenheng med kunngjøringen for seilasene. Kunngjøringen inneholder informasjon om det praktiske og eventuelt egne bestemmelser som er bestemt for seilasene.

E4.2, ( b) forandres med følgende tillegg: Hjelp fra arrangør båt eller båt som arrangør kontrollerer.

2. Teknisk kontroll.

Alle deltagende båter kan bli kontrollert iht. Klassereglene får, under og etter regattaene.

3.  Heat System.

Heat Management System ( HMS 2013 ) skal gjelde.

4.  Maksimaltider.

Maksimaltid for en seilas er 20 minutter.
Båter som ikke fullfører innen 5 min. etter første båt har gått i mål scorer DNF

5. Tid til reparasjon, bytte rigg.

Rett til å kreve utsettelse av heat for å skifte rigg har kun de som rykker opp eller ned og skal seile neste heat. ( NB gjelder kun ved flere enn 1 heat ), dette må varsles umiddelbart, dog senest før 2 min varselsignal er gitt. Påfølgende heat utsettes 5 min.

Ved et heat seilaser er det kun skader som gir rett til utsettelse. Riggbytte kvalifiserer ikke til riggbytte.

Særskilte lokale forhold kan tilsies at tillegg for gang/seiltid  inrømmes. Dette skal informeres om i kunngjøring.

6.  Endringer i seilingsbestemmelsene.

Eventuelle endringer i seilingsbestemmelsene vil bli slått opp før kl. 09.00 samme dag de trer i kraft, bortsett fra at eventuell forandring i tidsprogrammet for kappseilasene vil bli oppslått før kl. 20.00 dagen før de trer i kraft.

7.  Løpet.

Løpet fremgår av banediagrammet HER, samt at dette blir vist ved oppslag på offisiell oppslagstavle.
Det vil bli seilt pølsebane med offset merke etter kryssmerke og port ved lensemerke. Start/mållinje plasseres midt i banen, løpet seiles to ganger

8.  Merkeberøring.

Det er tillatt å berøre kryssmerke, offset merket, lensemerkene (port).

9. Dømming, protester og straff.

Det kan bli gjennomført dømming på vannet. Dette vil bli opplyst om på skippermøte og slått opp på den offisielle oppslagstavle.

Dommerne er fri til å dømme fra de posisjoner, og bruke de hjelpemidler de finner mest hensiktsmessig.

Protester kan fremføres muntlig. Dommer meddeles dette umiddelbart etter målgang.

Protestskjema vil være tilgjengelig på regattakontoret.

Fremføring av protest:
NOR XX protesterer NOR YY
, fremføres med høy og klar røst to ganger.
All annen måte å protestere på er ikke gyldig og ansees som prat på brygga og skal unngåes.

Etter at det er protestert mot en båt i henhold til E5.2, kan:

  1. Den som det protesteres mot, akseptere straffen og fri seg ved å utføre en straffevending (inklusive en stagvending og en jibb)
  2. Kan en dommer så snart som mulig kunngjøre avgjørelsen som følger:
    1. Protest «avvist“ ingen straff, sak avsluttet.
    2. Straff til (seil nummer) en eller flere båter straffes.
    3. Om dommerne ikke kan se seilnummer skal båten beskrives og så fort som mulig også seilnummeret ropes opp.
    4. Ikke observert,  Den protesterende kan protestere ihht regel E5

Straff ilagt i henhold til 2B vil være en dobbel straffevending (inklusive to stagvendinger og to jibber).

Det er kun i tilfelle 2D eller at dommerne ikke har sagt noe at protest kan bringes videre.

Dersom en båt tjener på å bryte en regel, bryter en regel med vilje eller unnlater å ta en straff når det kreves, eller bryter god sportsånd, kan dommerne pålegge en eller flere tilleggstraffer

Mekling:
Dersom man er involvert i protest er det mulig å fremlegge saken for dommerne til mekling. Basert på resultatet herfra kan man enten gjennomføre full protesthøring etter vanlig prosedyre, eller man kan trekke seg fra den aktuelle seilasen. Dette gjelder både den som protesterer og den det protesteres mot.

Dersom man velger æ trekke seg så blir man stående med RAF i poengberegningen.

Involverte parter i en protest vil bli oppropt når protesthøringen starter. Partene i protesten er selv ansvarlig for å møte til protesthøringen umiddelbart med eventuelle vitner. Protesthøring vil bli foretatt i juryrommet. Dette forandrer regel 63.2

10. Straff ved toppmerket.

En båt som som bryter regler om styrbord babord innenfor 4 lengders sonen skal ta dobbel straff. ( Straff iht pkt. 9.2b vil således bli 4 tørn )

11. Poengberegning.

Lavpoengsystemet i henhold til Kappseilingsreglene Appendiks A pkt. A4.1 vil bli benyttet i samsvar med HMS.

12. Ansvarsfraskrivelse.

Deltagerne deltar i regattaen på egen risiko, se kappseilingsreglene 4, avgjørelse om ådelta.

Den organiserende myndighet, mannskaper og medlemmer av protestkomiteen vil ikke akseptere noe ansvar for skade, forårsaket av egne handlinger eller av en av den organiserende myndighets mannskaper, eller protestkomiteens mannskaper, eller av en annen deltagers handlinger, eller av en følgebåt’s handlinger – på materiell eller person eller dødsfall inntruffet i forbindelse med, før, under eller etter regattaen, verken som direkte eller indirekte skade. Listen over skader er ikke ment som `begrenset til` men som i tillegg til, dersom ytterligere skader, mentale lidelser etc. pådras.

Den organiserende myndighet, mannskaper og medlemmer  av protestkomiteen vil heller ikke akseptere noe ansvar i henhold til ovennevnte liste forårsaket av sammenstøt eller grunnstøting m.m. for nyttetrafikk, fartøy eller båter i området. Deltakerne minnes om Sjøveisreglenes bestemmelser om vikeplikt for nyttetrafikken og andre fartøy eller båter.

13. Beskjeder til deltagerne.

Vil bli slått opp på den offisielle oppslagstavlen, se kunngjøring for plassering.

Oppdatert 28.07.2017